Jak správně pečovat o klimatizaci?

Právě v období letních veder oceníme, když má naše vozidlo klimatizaci. Při našich jízdách je to zcela nepostradatelný parťák, který z cesty vyprahlým autem dělá pohodlný zážitek. Jak se ale chovat a co dělat, aby nám klimatizace fungovala dlouhodobě bez problémů?

Je dobré se o svou klimatizaci starat průběžně a nebýt si až příliš jistí tím, že dokud to funguje, není potřeba cokoliv řešit. Často se totiž může stát, že chod klimatizace zastaví sám systém našeho auta, protože náplň klimatizace postupně klesla až na nulu. Úbytek náplně je zcela v pořádku, jen si ho my řidiči nemusíme ani všimnout, a pak se dočkáme tohoto nemilého překvapení. Nefunkční klimatizace nejen, že znepříjemňuje cestování autem v horkých letních dnech, ale může se stát také zdrojem plísní či bakterií. A to jsou věci, které ve svém voze určitě nechcete.

Prověření výkonu klimatizace je velmi jednoduché – po zapnutí na plný výkon by v řádu několika sekund měl začít autem proudit studený vzduch. Pokud se to neděje, je správný čas na prověření klimatizace v servisu. Kromě úniku kapaliny se totiž může jednat i o závažnější potíže, například netěsnosti potrubí a spojů, nebo vada kompresoru klimatizace.

Co vás naopak může nechat v klidu, je loužička pod předním rohem autem, která je výsledkem odtoku kondenzované vody ze systému u aut, ve kterých se klimatizace používá pravidelně. Když se ale klimatizace používá jen občas, hrozí, že kondenzovaná voda zůstane v soustavě ventilace a zapříčiní vznik plísně a nepříjemného zápachu.

Pro všechny případy je doporučováno kompletní vyčištění a dezinfekce klimatizace alespoň jednou za rok, ideálně dvakrát. Jedenkrát za dva roky byste si pak měli nechat doplnit kapalinu do klimatizace. Pokud se vám již na klimatizaci nějaká závada vyskytla, určitě neoddalujte její opravu. Dlouhodobá jízda s nefunkční klimatizační jednotkou by se vám nemusela vyplatit, protože její výměna nebo vyčištění by pak mohla být mnohem nákladnější právě kvůli množství plísní či bakterií, které se v ní v mezičase usadily.

Vlastní činností byste pak měli klimatizaci používat tak, aby rozdíl teplot mezi interiérem vozu a venkem nebyl vyšší než 5°C. Doporučuje se také klimatizaci zcela vypnout ještě před koncem jízdy (doporučuje se až 10 minut před koncem jízdy). Jednak kvůli teplotnímu šoku těla, ale také kvůli plynulému zastavení celého klimatizačního systému a prevenci vzniku zápachů a plísní. Při dojezdu se totiž klimatizace v podstatě ještě vysušuje. Pro rychlejší ochlazení, a tedy šetření klimatizačního výkonu, si ještě před zapnutím klimatizace vyvětrejte teplý vzduch z kabiny jízdou.

Na svou klimatizaci tedy myslete. Právě ona při správné funkčnosti pomáhá snižovat únavu řidiče v horkých letních dnech a napomáhá ke každému bezpečnému dojetí do cíle.