Motoristův průvodce nákupem ojetého auta

Spousta z nás při koupi nového vozu zvažuje všechna pro a proti. Hodnotíme značky a typy aut, u nichž velmi dáváme i na sympatie k dané značce. Propočítáváme nákup na splátky, operativní leasing nebo si nějakou dobu na auto spoříme. A řešíme také, jestli koupit fungl nové vozidlo nebo zda najdeme vhodné auto v nabídce ojetých vozů. Protože volba na ojetý vůz padá poměrně často, připravili jsme pro Vás krátkého průvodce, jak v takovém případě postupovat. 

Doklady a původ vozidla 

Nejde jen o důkladnou kontrolu dokladů, jako jsou například technický průkaz nebo servisní knížka. Na spoustu otázek a nejasností Vám odpoví přímo auto samo. Základní a nejdůležitější informace skrývá VIN kód. Najdete ho vyražený na různých místech vozu – motorový prostor, přední sklo, zavazadlový prostor. Nejenže tento kód musí sedět s kódem v technickém průkazu, díky tomuto kódu si můžete auto prověřit také v online databázích. VIN kód nechte prověřit profesionály, abyste měli naprostou jistotu o původu zvažovaného auta. Na autě pak můžete najít ještě spoustu dalších čísel: 

  • Výrobní číslo a typ motoru – informace se musí shodovat s technickým průkazem, a pokud Vám vyražené číslo přijde nějak podezřelé či poškozené, může to být známka jeho falšování 
  • Rok výroby – pokusy o omlazování nejen aut vidíme všude kolem nás. Někdy to vyjde, někdy na první pohled vidíme, že to nějak nevyšlo. Skutečný rok výroby auta vyčtete z kódů, které jsou po celém voze – skla, sedadla, pásy, nádobky provozních kapalin… 
  • Skla – u auta, které je stále původní z výroby, mají všechna skla stejný kód. Pokud někde kód nesedí, je to známka výměny skla, ke které mohlo dojít po nehodě. Minimálně byste měli být na pozoru. 

Technický stav 

Jsou věci, které posoudíte pouhým okem. Když na laku vidíte stopy po broušení, práci se šrouby nebo si všimnete jiných velikostí spár, můžete tušit, že tu něco nesedí. Stejně tak povrchově poznáte poškození sedaček, čalounění, palubní desky, řadicí páky nebo volantu. U auta starého 4 roky nečekáte prosezené a flekaté sedačky nebo prošoupaný volant. Vyzkoušejte také světla, blinkry, stěrače, ostřikovače. U pneumatiky a náprav si všímejte například odklonu kol nebo nepravidelného sjetí pneumatik. Oblíbeným trikem neseriózních prodejců je také přepojení kontrolek na jinou. Velmi často se to děje u kontrolky airbagu po nehodě, a pokud kontrolka airbagu zhasne současně s jinou kontrolkou, může to být případ přepojení a tím pádem je airbag nefunkční. U airbagu si všímejte také krytu airbagu (musí přesně sedět a musí mít nápis Airbag nebo Airbag – SRS. Kompletní technický stav vozu je pak dobré prověřit na rampě. Uvidíte tak stav podvozku, můžete vidět stav prorezavění, stopy prosakujícího oleje, různé poškození nebo stopy po svařování. 

Motor 

Prozkoumejte motor ještě před nastartováním. Kontrolujte sváry a šrouby. Sledujte mastnotu a možné prosakování oleje. Podívejte se na víčka oleje nebo chladicí kapaliny – pokud vidíte emulze, je to známka netěsností a prosakování oleje do vody. Po nastartování při volnoběhu poslouchejte, jestli motor neklepe nebo neškube. Také sledujte hladinu otáček – u dobrého motoru by hladina neměla výrazně kolísat. Auto k Vám o svém stavu promluví i svými kouřovými signály. Pokud z výfuku jde modrý kouř, je motor velmi opotřebovaný, propouští olej a ventily dobře netěsní. Černý kouř je známkou opotřebovanosti a špatného čerpadla. Bílý kouř pak ukazuje například na prasklou hlavu motoru (nebo špatné těsnění pod hlavou), díky čemuž proniká voda do spalovacího prostoru. 

Krádež a zástavní právo 

Může se stát, že koupíte auto, na kterém leží zástavní právo nebo které pochází z nekalé činnosti. Nechte tedy zvažované auto odborně prověřit podle technického průkazu a VIN kódu a vyhněte se nepříjemnostem se skutečným majitelem vozu (např. když kupujete od někoho, kdo má auto na leasing, takže skutečným majitelem je leasingová společnost), nebo s případným zabavením odcizeného vozu. 

Testovací jízda 

Po nastartování by motor měl znít plynule, bez podezřelých zvuků a projevů. Rozjeďte se pomalu, zrychlujte až do maximálních otáček a věnujte pozornost záběru motoru. Při řazení rychlostí by vše mělo jít lehce a plynule, bez rázů a zvláštních zvuků. Při jízdě zkuste na chvíli dát ruce z volantu a prověřte tak, jestli auto nesjíždí do stran. To by byl důkaz nesprávně nastavené sbíhavosti kol. Ověřte také účinnost brzd – zda brzdí stále stejně, bez zvuků a ran a zda i při brzdění drží auto stopu.  

Nenakupujte kdekoliv 

Pro nákup využijte spíše prodejců s určitým zázemím, a ideálně těch, kteří prodávané vozy přímo vlastní a nejsou tak pouhými prostředníky. Velmi dobrý přehled dnes můžete mít podle internetových nabídek, kde si můžete auto předvybrat. U prodejce pak žádejte testovací jízdu, nechte si auto ukázat „ze všech stran“, a klidně si s sebou k prohlídce vezměte svého automechanika. Seriózní prodejce, který Vás nechce podvést, by s ničím takovým neměl mít problém. 

Po koupi 

Dbejte na to, abyste po koupi vozu dostali kompletní dokumentaci vozu – technický průkaz malý i velký, servisní knížku. Nechte si předat všechny klíče – nejen od auta jako takového, ale třeba také klíče k zámku zpátečky. V případě chybějících klíčů si od prodejce nechte písemně potvrdit, že si žádné klíče neponechal. 

 

Snad Vám tento náš průvodce pomůže zodpovědět otázku, jak najít skutečně spolehlivé ojeté auto. 

Rádi Vám pomůžeme projít cestou nákupu ojetého vozu a najít takový, který Vám bude dlouho a spolehlivě sloužit. 

Neváhejte nás  kontaktovat ohledně naší aktuální nabídky ojetých vozů:

Prodej ojetých vozů