Mýty a legendy o dieselových motorech

Benzín nebo diesel. To je jádro odvěkého sporu mezi řidiči. Někdo důvěřuje jen dieselovým motorům, jiný si zas neumí jízdu pořádné užít, pokud pod pedálem necítí živelný benzín. Oba tábory mají tu svoji pravdu a při bouřlivých diskuzích šíří plno informací, které nemusí vždy odpovídat realitě. Vzniká tak plno polopravd a mýtů. Pojďme se na některé z nich podívat a uvést je na pravou míru.

S dieselem ušetřím

Toto je věta, kterou téměř vždy při vyhrocené hádce pronese skalní příznivec dieselu. Pravděpodobně bude mít na mysli spotřebu dieselových motorů, která je často skutečně nižší. Diesel zpravidla nejlépe funguje při částečném zatížení. Což znamená, že v přeplněné dopravě velkoměsta auta na naftu rychle ztrácejí svoji šetrnost. Holt naftu užije spíš mimo město. Pravdou je, že v současné chvíli litr nafty opravdu vyjde levněji než litr benzínu. Mějme ale na paměti, že tomu nebylo vždy.

Diesel má výrazně lepší zrychlení

Nafta dokáže vyvinout násobně vyšší sílu než spalování benzínu. To bezpochyby. Mohlo by se zdát, že to nutně znamená také lepší zrychlení. To bychom ale zapomněli na dieselovou převodovku, která má mnohem delší odstupňování než benzínové motory. Náskok, který si diesel svým točivým momentem získává, tak může částečně zmizet právě kvůli převodovce. Benzinový protivník s kratšími převody může dieselovému autu lehce vytřít zrak.

Dieselům se rychle kazí turbo

Říká se, že naftovým motorům rychle odchází turbo. To je pravda, stává se to. U benzinových motorů ale ještě častěji. Turbo totiž trpí vysokou teplotou ve svodech. Ta u benzínu bývá mnohem vyšší než u dieselových agregátů. Takže celý argument je tak trochu lichý. Navíc téměř každý diesel má turbo. U benzínových motorů to tak časté není. Kvůli tomuto rozdílu v četnosti se pak může jevit, že celkově dieselům odchází turbo víc.

Až se zas někdy příště ocitnete v hádce s podobným tématem, vzpomeňte si na náš článek. Třeba vám pomůže přerušit nesmyslný spor diesel proti benzínu. Nezapomínejte, že není důležité, čím jezdíte. Hlavní je, že se cítíte komfortně. A je jedno, jestli se cítíte dobře v benzínovém nebo naftovém autě.